Wat deze interventie je huisartsenpraktijk en je patiënt oplevert

De druk in de huisartsenpraktijk neemt dagelijks toe. Wachttijden aan de telefoon worden langer en voor de problemen waar patiënten mee komen is meer tijd nodig. Anders werken door digitalisering is hiervoor een oplossing. Het (optimaal) gebruik van een patiëntenportaal kan je hierbij helpen.

Deze interventie is geschikt voor praktijken die al gebruikmaken van een portaal, maar ook voor praktijken die van plan zijn een portaal aan te schaffen. Wat wil je bereiken met deze interventie? Dat beslis je zelf, afhankelijk van wat past bij je praktijk. We geven enkele voorbeelden:

  • Geef het e-consult een plek naast het bestaande spreekuur of telefonisch contact 
  • Neem afscheid van de receptenlijn
  • Maak gebruik van de online agenda zodat patiënten zelf een afspraak kunnen plannen 
  • Gebruik het patiëntenportaal om telefonische vragen terug te koppelen aan de patiënt. Zie dit voorbeeld voor hoeveel uur je hiermee bespaart per jaar.

Voorbereiding

Maak je al gebruik van een patiëntenportaal?

  • Dan is het goed na te gaan welke functionaliteiten je al inzet en waarvoor je ondersteuning wilt bij de implementatie. Of bepaal welke mogelijkheden je wilt benutten, maar wat vanwege bepaalde redenen nog niet is gelukt.
  • Neem allereerst contact op met jouw leverancier om inzicht te krijgen in je gebruik (bijv. door het aanzetten van statistieken) en om na te gaan welke functionaliteiten binnen je licentie vallen. 

Maak je gebruik van Uw Zorg Online?  
Bekijk dan de checklist start online diensten en deze toolkit voor huisartsen.

Maak je gebruik van MijnGezondheid.net?  
Bekijk dan de checklist start online diensten en de pagina op weg met e-healh.

Maak je nog geen gebruik van een patiëntenportaal?

  • Kijk dan vooral eerst op de volgende websites voor de nodige productinformatie: https://pharmeon.nl/ en https://home.mijngezondheid.net/
  • Wil je meer weten over het gebruik en de functies van een patiëntenportaal? Bekijk dan de filmpjes en webinars bij het onderdeel 'Ter inspiratie'. Ze geven een goed overzicht van wat een portaal kan betekenen voor je praktijk. Bijvoorbeeld aan de hand van veel tips en ervaringen van collega-huisartsenpraktijken. 

 

Hoe voer je de interventie uit

  • Kies één haalbaar doel om mee te starten. Advies: begin klein en neem pas een volgende stap als een activiteit volledig onderdeel is van de dagelijkse praktijk 
  • Neem deze interventie op in je individueel praktijkplan.
  • Tip: maak jouw praktijk geschikt voor patiënten die minder digitaal vaardig zijn. Bekijk de tips van Pharos (of maak een afspraak voor een praktijkscan) 
  • Kies een startmoment om als praktijk aan de slag te gaan (betrek het hele team!) en benoem één collega binnen de praktijk tot ambassadeur digitale zorg. Deze contactpersoon zullen we vanuit de GHC benaderen voor de implementatie-begeleiding en vragen om (indien gewenst) deel te nemen aan een intervisie-/inspiratiegroep. 
  • Kies een vast moment in de maand om het onderwerp te agenderen binnen je praktijk. Wat gaat er goed en wat kan beter?  
  • Neem contact op met je softwareleverancier om te vragen wat ze voor jou kunnen betekenen. 
  • Neem deel aan de optionele scholing. 
  • Bezoek ons tweemaandelijkse online vragenuurtje om van elkaar te leren. Frequentie: 1 x per 2 maanden (inschrijving via Elann).
  • Ervaar je zelf nog een drempel om met e-health aan de slag te gaan? Maak dan gebruik van de leermiddelen van digivaardigindezorg op deze speciale huisartsenpagina

Ter inspiratie

Lees een interview met een collega-huisarts over digitalisering in de huisartsenzorg.