VIP Samenwerken

Met VIP Samenwerken via VIPLive kunt u handig digitaal communiceren en samenwerken. VIP Samenwerken gebruikt u voor digitale communicatie met andere zorgverleners óf met de patiënt en eventuele mantelzorgers. Het is een communicatiemiddel dat op initiatief van de huisartsenpraktijk ingezet kan worden vanuit het portaal VIPLive, maar ook via de VIPLive-app. Zoals u gewend bent, kunt u via de Single-Sign-On-koppeling (SSO) vanuit uw HIS naar VIPLive gaan.

Het gaat om de volgende vier functionaliteiten van VIP Samenwerken:

  • Communicatie tussen zorgverleners en met patiënt via portaal en app
  • Gebruik van thuismetingen
  • Gebruik van beeldbellen met patiënt
  • Gebruik van digitale vragenlijsten
  • Meerwaarde
    • handig digitaal communiceren en samenwerken met andere zorgverleners óf met de patiënt en eventuele mantelzorgers.
    • helpt bij digitaal en op afstand werken, bijvoorbeeld bij digitaal consult voeren.
    • kosteloos beschikbaar voor alle bij de GHC aangesloten zorgaanbieders en patiënten
  • Met wie en voor wie

    Bekijk de betrokken partijen bij VIP Samenwerken.

    Met wie
    De GHC werkt hiervoor samen met:

    • softwareleverancier Calculus
    • zorgverzekeraar Menzis

    Voor wie
    VIP Samenwerken is kosteloos beschikbaar voor alle bij de GHC aangesloten zorgaanbieders en patiënten. Huisartsen en praktijkmedewerkers kunnen de vier functionaliteiten inzetten voor alle ingeschreven patiënten, dus ook buiten ketenzorg om.

  • Uitvoering

    Bekijk hoe de functionaliteiten van VIP Samenwerken werken.

    Communicatie tussen zorgverleners en met patiënt via portaal en app
    Gemakkelijk en veilig digitaal communiceren met andere zorgverleners uit de regio, bijvoorbeeld voor een multidisciplinair overleg. Of met de patiënt en eventuele mantelzorgers. Dit doet u met het uitwisselen van berichten, bestanden en foto’s, via het portaal (op de tablet of PC) of de VIPLive-app.

    Deze functionaliteit heeft de GHC op kleinere schaal al ingezet. De ervaring leert dat randvoorwaarde voor goede communicatie in een netwerk is dat men elkaar kent en weet te vinden. Dit geldt bijvoorbeeld voor Ouderenzorg. Neem contact op met Zorgadvies Groningen voor ondersteuning bij het opzetten van een dergelijk netwerk voor ouderenzorg. Voor ad hoc-communicatie met een zorgverlener is een netwerk opzetten niet nodig, maar kunt u gewoon rechtstreeks contact opnemen via de nieuwe functionaliteiten.

    Gebruik van thuismetingen
    Op afstand doorgeven van bloeddruk- en glucosemeting vóór en dóór de patiënt. Uitslagen kunnen via de VIPLive-app met u gedeeld worden en kunnen rechtstreeks als meetwaarde gekoppeld worden naar het HIS.

    • Wat zijn de stappen voor thuismetingen en VIPLive-app activeren, informatie voor zorgverleners: handleiding VIPLive
    • Hoe portaal installeren en thuismetingen doorgeven, informatie voor patiënten: flyer VIPLive
    • Hoe bloedsuiker bijhouden en doorgeven, informatie voor patiënten: instructievideo VIPLive

    Gebruik van beeldbellen met patiënt
    Veilig digitaal een videoconsult voeren met de patiënt.

    Gebruik van digitale vragenlijsten
    Eenvoudig digitaal vragenlijsten versturen naar de patiënt, mantelzorger of een andere zorgverlener. Op die manier kan de patiënt deze op afstand invullen, bijvoorbeeld ter voorbereiding op een videoconsult. Tijdens het consult direct de uitslagen en de betekenis ervan voor de patiënt bespreken. Dus het gebruik van digitale vragenlijsten als voorbereiding maakt het consult gerichter. De volgende vragenlijsten zijn beschikbaar:

    • COPD-meter consultvoorbereidende vragenlijst (CCQ en MRC; voor astma en COPD)
    • Diabetes consultvoorbereidende vragenlijst (gebaseerd op de NDF-gesprekskaart)
    • CVRM consultvoorbereidende vragenlijst (voor CVRM, AF, CL)
    • 4-DKL  
    • Medicatiereview (voor ouderenzorg)

    Deze vragenlijsten zijn te bekijken op de handleidingen-pagina van VIPLive. Samen met softwareleverancier Calculus bekijkt de GHC of meer relevante vragenlijsten beschikbaar komen.

  • Declareren

     

    • De huisarts stelt een digitale consultatievraag. De medisch specialist beantwoordt deze vraag en sluit vervolgens de digitale consultatie af in VIPLive. Met deze afsluiting wordt de declaratie in gang gezet voor de medisch specialist én de huisarts. De huisarts hoeft in VIPLive dus niets te doen om de declaratie in gang te zetten.
    • De GHC declareert bij de start van elk kwartaal de afgesloten consultaties van het voorgaande kwartaal bij de zorgverzekeraar. Nadat de zorgverzekeraar de declaraties heeft goedgekeurd, betaalt de GHC de vergoeding aan de huisarts en de medisch specialist uit. 
    • Inzicht in declaraties: log in op VIPLive en ga naar Declareren > Zorggroepdeclaraties > Bundeloverzicht