Wat deze interventie je huisartsenpraktijk en je patiënt oplevert

De druk in de huisartsenpraktijk neemt dagelijks toe. Wachttijden aan de telefoon worden langer en voor de problemen waar patiënten mee komen is meer tijd nodig. Anders werken door digitalisering is hiervoor een oplossing. Digitaal contact met je patiënt kan je hierbij helpen.

Wat wil je bereiken met deze interventie? Dat beslis je zelf, afhankelijk van wat past bij je praktijk. We geven enkele voorbeelden:

  • Het gebruik van beeldbellen biedt net iets meer zicht op de patiënt dan dat je hebt bij telefonisch contact. Daarnaast is het zowel voor jou als praktijkmedewerker als voor de patiënt een voordeel om dit vanuit een thuis- of werksituatie te kunnen doen (dit scheelt ook weer reistijd). 
  • Een chatgesprek maakt asynchrone communicatie mogelijk. Op deze manier kun je zelf kiezen op welk moment van de dag je een bericht beantwoordt. 
  • Met thuismetingen kun je patiënten op afstand monitoren en begeleiden, hiermee voorkom je druk op het spreekuur.  
  • Door gebruik te maken van consult voorbereidende vragenlijsten kun je zowel als patiënt als zorgverlener een consult beter voorbereiden en kom je sneller tot de inhoud. 

Belangrijk is dat alle deze digitale informatie via VIPLive een stuk veiliger is dan reguliere e-mail. En het kan eenvoudig worden teruggekoppeld naar het HIS.

Voorbereiding

Hoe voer je de interventie uit

  • Kies één haalbaar doel om mee te starten. Advies: begin klein en neem pas een volgende stap als een activiteit volledig onderdeel is van de dagelijkse praktijk 
  • Neem deze interventie op in je individueel praktijkplan.
  • Tip: maak jouw praktijk geschikt voor patiënten die minder digitaal vaardig zijn. Bekijk de tips van Pharos (of maak een afspraak voor een praktijkscan) 
  • Kies een startmoment om als praktijk aan de slag te gaan (betrek het hele team!) en benoem één collega binnen de praktijk tot ambassadeur digitale zorg. Deze contactpersoon zullen we vanuit de GHC benaderen voor de implementatie-begeleiding en vragen om (indien gewenst) deel te nemen aan een intervisie-/inspiratiegroep. 
  • Kies een vast moment in de maand om het onderwerp te agenderen binnen je praktijk. Wat gaat er goed en wat kan beter?  
  • Neem contact op met je softwareleverancier om te vragen wat ze voor jou kunnen betekenen. 
  • Neem deel aan de optionele scholing. Zie hieronder.  
  • Bezoek ons tweemaandelijkse online vragenuurtje om van elkaar te leren. Frequentie: 1 x per 2 maanden (inschrijving via Elann).
  • Ervaar je zelf nog een drempel om met e-health aan de slag te gaan? Maak dan gebruik van de leermiddelen van digivaardigindezorg op deze speciale huisartsenpagina